Karen

Hjem/Tekst/Karen

Præsentation af Karen Nyholm Glas

På bunden af en stramt designet dobbeltskål står en lille porcelæns kat og kigger op mod motivet af en hvæsende panter. Betragter den sin egen ønsketænkning? Eller er den fanget mellem to verdener – udstillet i en voksen krop af up-to-date-glasdesign og rustfrit stål. En barndom, der er gået forkert? “Miav”. Noget er ikke, som det plejer at være. Karen Nyholms værker er kendetegnet ved en undersøgelse af nye former for design og motiv og etablerer med sin fortællende form et brud med den gængse opfattelse af skulpturel glas. Hun arbejder gerne på tværs af historisk tid, ved at tilføje ældre objekter som små porcelænsfigurer eller mønstre ind i en nutidig form og komposition.

Hendes produktion deler sig tematisk mellem Form & farve, fantasy & leg, liv & død. Temaer, der alle på forskellig vis refererer til hendes eget liv med fortællinger om det nære, kærligheden, familien, barndommen, fødsler og død.
Temaet, Fantasy & leg optræder især i skulpturel form. Som porcelæns katten i dobbeltskålen og som kitchede fantasy-øer, der får én til at tænke tilbage på glasgobler med vand og plastik sne, der drysser, når man ryster den. Med disse skulpturer trækker Karen Nyholm tråde tilbage til barndommens leg og barnets farverige og pyntede æstetik. Porcelænsfigurerne eller de påsatte glasfigurer i stærke farver indgår som både et overraskende og forstyrrende element, der twister glassets stil og sætter fortællingen i fokus. En fortælling om, den fantasi vi kom fra, men som her er sat ind i rammen af voksen æstetik. I dette univers skaber Karen Nyholm både referencer til popart, Disney og det postmodernes sammenkobling af forskellige historiciteter.

Med talent for figurativ gravering og sandblæsning i glas markerer Karen Nyholm sig også som billedkunstner, med værker der skaber paralleller til såvel Dea Trier Mørchs linoleumssnit af kvinder på en fødegang og til billede ikonet, “Madonna med barnet”, symbolet på den hellige kvinde.
I andre værker optræder dødningehoveder som erstatning for blomster, et kontrast skabende virkemiddel om frugtbarhed og liv, der viser sin modpol og et humoristisk pust i et materiale, vi ofte forbinder med noget forfinet og pænt. Med døden på tapetet skaber hendes værker en reference til barokkens tema om livets forgængelighed, skrøbelighed og forfald – en symbolik, der samtidig understreger netop glassets materialitet, hvor det forfinende kan være få sekunder fra ødelæggelse. Kontraster og fortællinger optræder sådan i skulpturer, der både tiltrækker og udfordrer os med en utilsløret femininitet, fantasi og harmonisk formforståelse. Kitch og god smag mødes her i en dans, der sætter nye trin for figurativ glaskunst.

Anna Lindskrog, Indehaver af ArtCommunication, cand. mag.

Kitsch and Cosmos

 

The glass art of Karen Nyholm

 

Karen Nyholm’s work shifts between an aesthetic direction and a more poetic/playful
universe.

 

The aesthetic is the result of a sublime understanding of color, surface and a sensual
inspiration from nature. Simultaneously, there is a playful narrative in the works,
when a small porcelain cat confronts the image a snarling panther or Bambi steps onto
a frozen lake.

 

Her work addresses various themes- form and color, fantasy and play, life and death.
Themes which in each their own way refer to her own life, with references to the
familiar, love, family, childhood, birth and death.

 

Fantasy and play is apparent in sculptural form as the porcelain cat in the double
bowl and as kitsch fantasy-islands, reminiscent of snow domes. With these sculptures
Karen Nyholm reflects upon childhood play and children’s colorful and decorative
aesthetic. The porcelain figures or applied glass details in strong colors are both a
surprise and a disturbing element that subverts the style of the glass, putting the
narrative in focus. A fanciful narrative staged in a mature aesthetic. In this realm
Karen Nyholm references pop art, Disney and the eclectic mix of postmodernism.

 

In other works, skulls appear in the centers of flowers in the neat Rococo decorations.
The resulting contrast reveals the flipside of fertility and life. With death on the
agenda, her works reference the baroque theme of life’s transitory nature, fragility and
decay- a symbolism that also underlines glasses particular materiality where the most
precious can be seconds from obsolescence.

 

The narrative and the figurative element have decisive importance for Karen
Nyholm’s work. It is in the narrative as it unfolds through an eclectic mix of motif,
form, figurines and materials that an extra meaning occurs. Which, according to
Karen Nyholm, is the essence of her work.

 

Consequently, tales arise which both attract and challenge us with an exposed
femininity, imagination and harmonious form-sense. Kitsch and good taste meet here
in a dance which invents new steps for figurative glass art.

 

Anna Lindskrog, proprietor of ArtCommunication, cand. mag.

C.V. for Karen Nyholm, 1976

2004
Åbning af Nyholm Cantrell Glas, Klostergade 70B, 8000 Århus C.

2015
Nyholm Cantrell Glas flytter til Nedergade 19, Ebeltoft.

Udvalgte Udstillinger

2015
“Nothing Gold Can Stay” Galleri Djurs, DK
“Glasklar” Flensborg, Tyskland
“Nothing Gold Can Stay” Galleri KBH Kunst, DK
“DG15” Glasmuseet Ebeltoft, Danmark DG15, Glasmuseet Ebeltoft, DK
Galleri Belle Art, DK

2014
“Hard Art” Galleri Djurs, DK
“Mellem himmel og Jord” Soloudstilling, galleri Udengaard, DK

2013
“Nye Danske Kartofler” DENCKER+SCHNEIDER, KBH, DK
DENCKER+SCHNEIDER Berlin, Tyskland
“Substans”, Bredgade Kunsthandel, DK
“Glaspuster” Craft2eu, Hamburg, Tyskland

2012
“Naturligvis” Soloudstilling, The Glassery, Sverige
““Glück und Glas”, CRAFTkontor, Tyskland

2011
Kunsthåndværkerprisen af 1879
“Amazing Vases”, Craft2eu, Hamburg, D
“Homage to Bornholm” DK
Galleri Saltum, DK

2010
KIC, DK
Silkeborg Kunstnerhus, DK
Vevring, Norge
Galleri Nielsen
Galleri Ulriksholm

2009
“Natürlich…”, Craft2eu, Hamburg, D
“BUNTES!” (Colours!) Craft2eu, Hamburg, D
“Naturlich…”, Craft2eu, Hamburg, D
KIC, Århus

2008
Art Herning med Galleri Gønlund, DK
Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK
“Cold and Hot 2008” Micaela Gallery, San Francisco, USA
“Secrets and Surprises” Craft2eu, Hamburg, D

2007
ProKK, Århus, DK
“En Delelig Helhed” Galleri Grønlund, DK
“Dansk Glas i Kina” En vandreudstilling, Kina
“Death in Venice”, Strand Gallery, Aldeburgh, UK
“Young Glass”, Glasmuseet Ebeltoft, DK
PALAUR, Silkeborg, DK

2006
Coburger Glaspreis 2006, D
KIC, DK
“Åbne værksteder” Århus, DK

2005
“Pilgrim” Vadstena slot, S

2004
“Dansk glas 2004” Glasmuseet Ebeltoft, DK
“Extravaganta Uppenbarelser” Vadstena slot, S

2003
Forsbergs Gallerier, separat udstilling, Härja, S

2002
Bornholm Kunstmuseum, afgangsudstilling, DK
Carls Bastion, afgangsudstilling, København, DK
Nordiska Krisstalmagasinet, afgangsudstilling, Stockholm, S
Udvalgt til at repræsentere Danmark ved udstillingen “Young and Hot”
Galleri Societeit Baby, NL
G.A.S. udstilling for studerende, vinder af 2. præmie, NL

Uddannelse

2003
Pilchuck Glass School, U.S.A.

1999-02
Glas & Keramikskolen på Bornholm, DK

2000
Praktik hos Steffen Dam og Micha Karlslund, DK

1999
Brabrand glasskole, DK

1998-99
Engelsholm Kunsthøjskole, DK

Arbejde

2002
Eldoluft Glasstudio, Båstad, S

2001-03
Periodevis ansvarlig for glasværkstedet, Glasmuseet Ebeltoft, DK

1999-01
Bülow Glas, DK

Priser

Kunsthåndværkerprisen af 1879, bronze medalje.

Legater

Sigurd Juul Andersen’s Legat, Jørgen Esmers Mindelegat, Otto Bruuns Fond Nr. 2, Ester og Jep Fink´s Mindelegat, Danish Craft, Knud Højgaards Fond, Oticon, Præmieselskabets Fællesfond, Den Danske Ambassade i Stockholm, Århus Kommunes Billedkunstnerstipendie, Nationalbankens Jubilæumsfond, Den Danske Ambassade i Norge. Finn Lyngaards Fond.

Medlem af

Prokk – Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere.