( Store og små katastrofer )
Om Ned Cantrells glasarbejder

“Honey and Venom” hedder en af Ned Cantrells glasskulpturer forestillende et hvidt kranium med tomme øjenhuler og en spøgelsesagtig række fortænder. På dette ultimative “Memento Mori”-symbol er påført den sorte silhuet af en smuk, ung og meget levende kvinde i en yndefuld og koket stilling. Med andre ord: livet i sin mest ferskenbløde og sanselige form overfor det håndfaste bevis på dødens konstante nærvær.
Livets og dødens evige favntag ligger som et hovedmotiv i store dele af kunsthistorien, fra reliefudsmykningerne på de gamle europæiske katedraler over barokkens altertavler til symbolismens fascination af dødekult og måneskinsbelyste kirkegårde. Det er i denne sammenhæng, man skal se Ned Cantrells glasarbejder. Som moderne, opdaterede udgaver af et tema, der er ældgammelt, men ikke desto mindre sørgeligt aktuelt og vedkommende. For lever vi ikke i en tid, hvor økologisk nedsmeltning, trusler om terror, vejrmæssige katastrofer og en relancering af den kolde krig bringer truslen om en snarlig død helt ind på nethinden af os alle? Den død, som selv ikke alverdens plastickirurger, coaches og personlige guruer kan forhindre. Den død, der altid kommer som en uindbudt gæst, når vi mindst venter det.
Ned Cantrells fascination af sammenstødet mellem det uskyldigt spirende liv og voldens og dødens hæslige ansigt er dog ikke uden humor. Kunstneren kan således ikke skjule en egen diabolsk glæde over på denne måde at punktere den naive uskyld, ligesom en nutidig læser af Dantes “Den guddommelige komedie” finder større behag i afsnittene om Helvede end i skildringerne fra Paradiset. Det er simpelthen mere befordrende at læse om de usandsynligt opfindsomme torturmetoder i mørkets dyb end om den salige englesang i det lyse himmerige. Humor er der nok af i Ned Cantrells værker. Den bobler overstrømmende ud af hans værker og supplerer på denne måde det tankevækkende med det grotesk morsomme. Og det er vel at mærke en latter, der ikke bare siver langsomt ud i æteren som en punkteret varmluftsballon, men en latter, som rent faktisk sætter skub i indbildningskraften. Noget, der ikke mindst skyldes Ned Cantrells visuelle opfindsomhed. Tag nu bare “Glide” – en opstilling af otte bananskræller i en forrygende varieret overdådighed. De ligner små selvstændige væsener i elegante piruetter og det i en sådan grad, at vi helt glemmer, at de for det meste opfattes som irritationsmomenter, vi kan glide i og brække arme og ben på.
En sådan interesse for oversete hverdagsobjekter finder man i store dele af Ned Cantrells produktion, hvilket for en stund kan få en til at tænke på popkunsten. Det er imidlertid snarere Andy Warhols gengivelser af elektroniske stole og biluheld end sammes glinsende versioner af suppedåser og colaflasker, som er relevante her. Når Ned Cantrell arbejder med hverdagsobjekter sker der altid noget uforudset og ofte faretruende med dem. “Blow Up – Blowout” forestiller noget så lakonisk som fire parfume- eller shampooflakoner i klare lysende farver. Luften er imidlertid gået ud på en af dem, så den er sunket modløs sammen. Modløs er netop ordet for flakonen er ikke bare et halvvejs tømt hverdagsobjekt. I Ned Cantrells bearbejdning får den noget menneskeligt over sig. Den slatne, sammensunkne form kommer til at symbolisere entropi, nederlag, impotens, tab af værdighed eller hvad man nu kan forestille sig af store eller små katastrofer. Og det er fordi Ned Cantrell deler barokkunstnerens fascination af døden, forgængeligheden og al tings timelighed.
Med sin på alle måder barokke fantasi, visuelle overskud og sorte koglende humor er Ned Cantrell en kunstner, der viser, hvad man også kan bruge glas til. Med hans fantasifulde værker har vi for længst overskredet kunsthåndværkets rammer og er kommet ind i skulpturens og installationens gebet. Og er samtidigt blevet både pirret og pirket til.

Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen, Bachelor i Kunsthistorie

The Devil is in the Details

Ned Cantrell shatters the limits of glass art

If you look at Ned Cantrell’s glass works in a book or on his web site, they don’t look
at all like anything made out of glass. Instead, it seems more as if you’re standing in
front of plastic figures from a Disney film, cute little critters from the Pokemon
universe, or miniature versions of tacky knickknacks from some store hawking bling.

It’s only when you look at the captions or, better yet, stand physically before the
objects that you realize they’re made of glass. It makes a vast difference, for now you
can’t help but be surprised by the contradiction between the things’ kitschy spirit and
the evident finesse of the artist’s craftsmanship. The works’ hyper-cute surface is thus
counterbalanced by Cantrell’s technical perfectionism and artistic vision.

In this way, he reveals who his art-historical sparring partners are. Pop artists, most of
all, for we find in Cantrell’s pieces reminiscences of Andy Warhol’s fascination with
the symbols of consumer culture in the form of Coke bottles, McDonalds coffee cups,
even the banana on his Velvet Underground album cover – just as we see
resemblances, albeit on a much smaller scale, to Claes Oldenburg’s installations of
cream cakes, apple cores, ice cream cones, and burgers.

In the same way, Cantrell is inspired by the neo-pop art that Japanese artists such as
Takashi Murakami represent, in which traditional artisanal virtues are combined with
the comic strip universe of manga, kokeshi dolls (handmade wooden dolls for
children) and Disney’s sanitized and ever-sweetly-smiling figures.

To these influences there is added a fascination with the art, jewelry, and design of the
Art Nouveau movement. Between the mid-1880s and World War I, practitioners
cultivated softly curving lines and arabesques in a style that used nature and organic
growth as its chief inspiration.

Cantrell incorporates all these elements in an artistic universe that is completely his
own – a universe where you will see rocket-riding babies, plastic cups, cheesy
candelabra, McDonalds merchandise, toy figurines, banana peels in the loveliest
forms and attitudes, and much, much more – all forming an enormous homage to the
delightful mix of great art and low-status objects that he so clearly admires.

In his pieces, Cantrell extends the bounds of what glass art can be. He breaks down
the wall between fine art and kitsch, offering instead a wealth of visual fantasy
expressed in the most psychedelic fashion. We laugh and are surprised, we’re stirred
and stimulated by the colorful and inventive forms he offers us. It is impossible in any
event to remain unaffected by Ned Cantrell’s works in glass. And that’s indubitably
the greatest compliment of all.

—Tom Jørgensen, art reviewer for Jyllands-Posten and editor of Kunstavisen

C.V. for Ned Cantrell, 1975

2004
Åbning af Nyholm Cantrell Glas, Klostergade 70B, 8000 Århus C.

2015
Nyholm Cantrell Glas flytter til Nedergade 19, Ebeltoft.

 

Udvalgte Udstillinger

 

2015
DG15” Glasmuseet Ebeltoft, DK
Belle Art Gallery, DK
”The Little Match Girl” Nøstetangen Glasmuseum, Norge
The Glassery, Stockholm, Sverige
Galleri Udengaard, DK

2014
”Bodytalk” Glasmuseet Ebeltoft, DK
”Coburger Glaspreis”, Coburg, D
”Animal Planet” European Glass Festival, P
”Makers of Today”, Kunsthal Nord, Aalborg, DK

2013
”The Study” Glasmuseet Ebeltoft, DK
“The Devil is in the Details”, The Glassery, Stockholm, S
”Statement”,The Glass Factory, Boda, S
”Glaspuster” Craft2eu, Hamburg, D
”Im Dialog mit dem Barock”, Schleissheim, D

2012
”Substans” Bredgade Kunsthandel, DK
KIC, Århus, DK

2011
Kunsthåndværkerprisen af 1879, Design Museum, DK
Bredgade Kunsthandel, DK
“Amazing Vases”, Craft2eu, Hamburg,D
“Homage to Bornholm” DK
Galleri Saltum, DK
“Virtuoso Vertigo”, The Glassery, Stockholm, S

2010
Silkeborg Kunstnerhus, DK
Vevringudstilling, N
Kanasawa Glass Prize, JP
Galleri Nielsen, DK
SOFA New York, med Galleri Udengaard, USA
Galleri Ulriksholm, DK

2009
“Ashes to Ashes” Contemporary Art Centre of Virginia, USA
SOFA Chicago, med Gallery Udengaard, USA
“Showtime” Craft2EU, Hamburg, D

2008
“Emerging Glass Artists” Gallery Sklo, Kr
Art Herning med Galleri Gønlund, DK
Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK
SOFA Chicago, med Galleri Grønlund og Micaela Gallery, USA
“Cold and Hot 2008” Micaela Gallery, San Francisco, USA
“Salon 2008” Micaela Gallery, San Francisco, USA
SOFA Chicago, med Galleri Grønlund, USA

2007
“Cold and Hot 2007” Micaela Gallery, San Francisco, USA
Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK
“Novus + Neos” Micaela Gallery, San Francisco, USA
ProKK, Århus, DK
“En Delelig Helhed” Galleri Grønlund, DK
“Dansk Glas i Kina” En vandreudstilling, Kina
“Death in Venice”, Strand Gallery, Aldeburgh, UK
“Young Glass”, Glasmuseet Ebeltoft, DK
PALAUR, Silkeborg, DK
“Venice, Hidden Faces”, Strand Gallery, Aldeburgh, UK
“Venetiensk for Fortsættere” Galleri Grønlund, DK

2006
Transparent Realisme” NNKS, Svolvær, NO KIC, Århus, DK
Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK

2005
“Åbne værksteder” Århus, DK

2004
“Pilgrim” Vadstena slot, S
Forsbergs Gallerier, separat udstilling, Härja, S
“Dansk Glas 2004” Glasmuseet Ebeltoft, DK

2003
“Extravagante Uppenbarelser” Vadstena slot, S

2002
“Talente 2002” Munchen, D
Forsbergs Gallerier, Härja, S
C.F. Møllers Tegnestue, Århus, DK
“Demonstrating New Talents” Hartzviller, F
Chateau de Luneville, F

2000
Den Danske Bank, Århus DK
Galleri Handwerk, Munchen, D

1999
Galerie L, Hamburg, D

1998
“8 GL” Galleri Ikaros, Göteborg, S
Astra Konstforening, Göteborg, S

1997
The Candid Gallery, London, UK
“Glass of ’97” Dudley, UK

 

Uddannelse

 

1992-94
ND. Colchester Institute School of Art and Design, UK
1994-97
BA (Hons). Surrey Institute of Art and Design, Farnham, UK
2000-01
Glas & Keramikskolen på Bornholm, DK

 

Offentlige Samlinger

 

Glasmuseet Ebeltoft, Danmark
1994-97
Gernheim glassmuseum, Tyskland
2000-01
CERFAV, Frankrig
Kunstsammlungen der Veste Coburg, Tyskland
2000-01
GlazenHuis, Belgien
Nasjonalmuseet, Norge

 

Medlem af

 

Bestyrelsen for Glasmuseets Venner

 

Legater og Priser

 

Konsul G, Jorck & Hustru E, Jorcks Fond
Statens Kunstfond
Galleri Grønlunds Hæderspris, 2008
KIC Prisen 2012
Aarhus Kommunes Kulturudviklingspuljen